torsdag den 5. december 2013

Opskrift på citronspecier

Disse skønne småkager er en af mine favoritter, som jeg bager til jul. 

Opskriften har jeg fra Mette Blomsterbergs bog "søde sager" fra 2011. 

Denne opskrift synes jeg i skal have. De smager så godt! Jeg laver næsten altid dobbelt portion og flere gange i løbet at december ;) 
Vi har 2 voksne sønner der er flyttet hjemmefra, så der skal også en kagedåse fyldt med småkagerne til dem hver :)

Her får i opskriften og et link til Mette Blomsterbergs udsendelse i DR, hvor hun laver disse småkager. 

God fornøjelse 
Knus Birgitte 

Linket til DR's udsendelse finder i Her og her finder i Mette Blomsterberg's webshop. 



Ca. 25 stk.

½ stk. Polynesisk vaniljestang
300 g. hvedemel
225 g. smør, saltet
125 g. flormelis
1 stk.  Revet skal fra vasket citron

Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Mas vaniljekornene og lidt af flormelissen sammen med en paletkniv, således at kornene skilles ad.

Ælt alle ingredienserne til en ensartet dej, der formes til en lang pølse med en diameter på ca. 6 cm. Læg den i køleskabet en times tid og skær den herefter i ¾ cm. tykke skiver.

Bag skiverne let gyldne på bagepapir ved 180 grader ca. 12 - 15 minutter.
Afkøles på bagerist  og opbevares i tætsluttende dåse.







Det er dejligt at du kiggede forbi min blog.
Hvis du har lyst kan du skrive en kommentar, 
det bliver jeg rigtig glad for :)
knus Birgitte

6 kommentarer:

  1. De ser rigtig lækre ud, dem må jeg da lige prøve :-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. De smager skønt og af mere ;)
      Tak fordi du kiggede for <3

      God weekend.
      Knus Birgitte

      Slet
  2. Jeg lavede dem her sidste år, og de var super lækre! Jeg gentager helt sikkert succesen i år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også allerede i gang med portion nr. 2 ;)
      Tak fordi du kiggede forbi.

      Rigtig god weekend.
      Knus Birgitte

      Slet
  3. Tak for opskriften ♥ den må jeg prøve.
    Det er også fine fotos, du har taget :o)

    knus fra Vibeke

    SvarSlet
    Svar
    1. De er meget nemme at lave <3
      Tak fordi du kiggede forbi.

      Rigtig god weekend.
      Knus Birgitte

      Slet

Det er dejligt, at du kiggede forbi min blog.
Hvis du har lyst, kan du skrive en kommentar.
Det bliver jeg rigtig glad for.
knus Birgitte