tirsdag den 18. februar 2014

Rigtig nem lagkage!

Her får i en rigtig nem opskrift på bananlagkage.
Den er altid en succes - og her er lagkagebundene købte og ikke som jeg ofte gør, hjemmebagte.  
Denne har jeg lavet siden børnene var helt små. De er i dag 23 og 20 år. 

Der er kun bananer og kagecreme i lagkagen. 
Jeg laver altid min lagkagecreme selv - men det er også fint at købe en, som man selv rører op med mælk. 
Jeg pynter den halvt med hvid glasur og halvt med cacao-glasur. Da drengene var små kunne denne kun li' det hvide og den anden cacao Lidt smart er det at lave en med begge dele. :)

Denne lagkage lægger jeg altid sammen dagen før den skal bruges, det bliver den nemlig bedre af. 
Pynter den først med glasur og flødeskum dagen efter. 

Bananlagkage:
1 pose lagkagebunde
5 modne bananer
Kagecreme
Glasur af flormelis, vand - og cacao
Flødeskum til pynt og evt. lidt ekstra flødeskum ved siden af. 
Til kanten bruger jeg lidt under ½ liter. 

Kagecreme:
2 æg 
2 spsk. sukker
1 spsk. maizena
2½ dl. mælk
½ tsk. vanillesukker 

(Jeg laver 1½ portion kagecreme til denne opskrift)

Pis æg og sukker sammen i en tykbundet gryde. Pisk mel og mælk i. Bring cremen i kog ved konstant piskning. Smag til med vanillesukker. Drys sukker over cremen mens den afkøler, så den ikke trækker skind. 

Når cremen er kølet af eller helt kold moser jeg banerne i en skål blander mosen med kagecremen og fordeler det mellem lagkagebundene. 
Stilles i køleskabet til næste dag hvor den pyntes med glasur og flødeskum. 

God fornøjelse 
Knus Birgitte 




Det er dejligt at du kiggede forbi min blog.
Hvis du har lyst kan du skrive en kommentar, 
det bliver jeg rigtig glad for :)
knus Birgitte



4 kommentarer:

  1. Dejligt nemt - tak for opskriften :-)

    SvarSlet
  2. Bananlagkage har altid været min families fødselsdagslagkage - og er det stadig.
    Gør præcis som dig - bortset fra, at bananerne skives og lægges oven på cremen. Men ikke noget med marmelade i, som mange ellers gør..

    Uhm.. kan fornemme smagen.. (måske fordi jeg lige har spist en banan?)

    SvarSlet
  3. Den lyder lækker, den må jeg afprøve på mine kære en dag :-)

    Tak for opskriften søde.

    Knus Susi

    SvarSlet
  4. Min mand elsker bananlagkage, så i dag prøver jeg din opskrift. Jeg kunne dog godt bruge en lidt mere detaljeret opskrift - jeg er usikker på flere ting og på at lave fejl. Fx hvor skal den afkøle? i skål, gryden, ...? Må jeg røre rundt? Og hvor mange gange skal der sukker på? og den slags 'støtte' ;)

    Håber den alligevel kommer til at smage godt senere i dag til gæsterne! ;)
    Tak for opskriften:)

    SvarSlet

Det er dejligt, at du kiggede forbi min blog.
Hvis du har lyst, kan du skrive en kommentar.
Det bliver jeg rigtig glad for.
knus Birgitte